Spaning från IEG 2017

Pack Train IEG 2017

Pivot: Redefine Boundaries. Discover Additional Growth var titeln på 2017 års upplaga av IEG:s årliga konferens om sponsring – den 34:e i ordningen – där 1600 intressenter möttes för att inspireras till stordåd i sitt arbete med sponsring.

GOOD IS THE NEW COOL
”Purpose är det femte p:et i marknadsföringsmixen” var ett av budskapen i öppningstalet från Absolut Labs. Företag som sysslar med ”do good” går det oftast ganska bra för och således är tanken att man ska skifta fokus från konsument till medborgare. Ett företag som enbart fokuserar på bra produkter till bra pris med rätt distribution och marknadsföring kommer framöver inte komma hela vägen om man inte samtidigt hittar ett meningsfullt budskap. De företag som lyckas se bortom sina existerande kunder och vinster och istället fokusera på vad som verkligen räknas har mycket att vinna.

Företag som gör bra saker lockar fler människor och det gäller såväl när man söker medarbetare som när man vill marknadsföra sina produkter och tjänster. Anställda vill vara med och göra gott – 64 % av ”millenials” (varierande definition men människor födda mellan 1980 och 2000) vägrar att arbeta åt ett företag som inte engagerar sig i en god sak.

85 % av arbetsföra i Gen Z (födda mitten av 1990-talet fram till 2010) anser att företag har en skyldighet att hjälpa till att lösa sociala problem. Istället för att prata om CSR bör man fokusera på CSP (Corporate social opportunity), alltså att fokusera på att göra gott inom områden som är relevanta för din målgrupp.
 

"Every time you spend money you cast a vote for the world you want.” – Anne Lappe
 

Ett annat tema var att ”göra gott” börjar inifrån (anställda) och att använda sig av sina anställda och deras kanaler för att nå ut med sina budskap. Ett exempel på detta var Scotia Bank som sponsrade VM i juniorhockey. Man skapade exklusivt material som man sedan lät sina anställda sprida i egna kanaler (sociala medier). Initiativet skapade en känsla av att banken såg sina anställda som företagets främsta ambassadörer och på så viss sköttes distributionen mer eller mindre av sig självt och man drev den interna stoltheten över bankens sponsring.

FOLKET STYR INNEHÅLLET
Utöver behovet att göra gott, eller ”do good”, hamrades återigen mantrat in om att vara relevant och att reklam inte är något som efterfrågas, speciellt inte hos yngre målgrupper.

  • Var relevant - Adblockers laddas ner som aldrig förr och man är trött på reklam som inte berör vilket även underströks av en annan talare Brian Wong, ett nytt stjärnskott i den amerikanska entreprenörsvärlden.
     
  • Folket styr innehållet – de tar över kommunikationen – people are the new medium. Ett exempel är all-star matchen för MLS (Major League Soccer) där fansens passion för fotboll inte bara var avgörande för laguttagningen utan även en bidragande faktor för kampanjens spridning. Fansens spelarval och deras prestation i tv-spelet FIFA avgjorde vilka spelare som blev uttagna till matchen. De spelare som gjort flest mål i FIFA blev också de spelare som togs ut till matchen.
     
  • Var öppen för ny form av distribution där man kan överlåta spridningen av kampanjer till såväl anställda som andra nätverk. Ett exempel var ett NBA-lag som skapade exklusivt material för ett nätverk bestående av 76 000 Youtubers. Materialet var exklusivt för detta nätverk som fick fria händer till att sprida materialet utan rättighetens påverkan.

I ÖVRIGT
E-sport växer så det knakar och kunskapsnivån är fortsatt begränsad. Föreläsningen från Twitch som nu i genomsnitt har 10 miljoner dagliga tittare fick en och annan åhörare att resa på ögonbrynen.

Rättigheter som arbetar med CRM och data fortsätter vinna mark jämfört med dem som inte gör det. Tillgång till data och en grundidé om hur den ska nyttjas resulterar i ökad årskortsförsäljning, lojalitet, sponsringsintäkter och i grunden en sundare ekonomi. Som exempel kan nämnas att Hamilton Tiger-Cats (kanadensiskt amerikanskt fotbollslag) gjorde detta genom att introducera ett lojalitetsprogram som genererade ”yards”. Yards tjänades och spenderades på alla typer av inköp (merchandise, årskort, mat och dryck på arenan) men kunde även tjänas in genom att delta i de undersökningar man gjorde mot sina fans för att öka på kunskapen om sina målgrupper. Detta i sin tur skapade bättre förutsättningar för nya sponsorer och konkreta aktiveringsförslag med såväl lokala företag, existerande sponsorer som influencers. Alla pilar pekar uppåt. Något för svenska rättigheter att kopiera.

Summering
Om det är något man tar med sig som besökare från årets konferens är ändå att uppstickarföretag och större aktörer som ligger i framkant talar om precis samma sak. Det handlar om genuinitet och det handlar om att skifta fokus från konsument till medborgare. Det handlar om att lösa problem och att det inte handlar om att människor ska köpa dina produkter eller tjänster – de ska köpa det du står för.